Název |
Vztah daňového práva jako části finančního práva resp. veřejného práva a práva soukromého |
|
The Relation between Tax Law as a Part of Financial Law, Respectively Public Law and Private Law |
Autor |
Prof. JUDr. Marie Karfíková, CSc. |
Klíčová slova |
Finanční právo, daňové právo, veřejné právo a soukromé právo |
|
Financial law, tax law, public law and private law |
Abstrakt |
V tomto článku se zabývám úvahami nad charakteristikou a postavením finančního práva jako práva veřejného a vztahem daňového práva jako části finančního práva, tedy práva veřejného na jedné straně a práva soukromého na straně druhé. Věc je složitější z toho pohledu, že pojem právo obecně se užívá jak veřejností, tak i odborníky dost nepřesně, protože není definice tohoto pojmu. Právo v objektivním smyslu je soubor platných právních norem jako obecně závazných pravidel chování stanovených či uznaných a vynucovaných státem (resp. mezinárodním společenstvím států). Právní normy se vyznačují formální určitostí, jsou obsaženy v oficiálních, státem (či státy) uznaných pramenech práva. Rovněž tak ne každý nárok nebo povinnost má povahu práva, mnohdy jsou tyto věci v rovině morálky, etiky, výchovy v rodině apod. Rovněž tak dělení práva podle oborů je vytvořeno především pro účely výuky a větší praktický význam nemá. V uplynulých cca 3 stoletích jsme byli svědky pokusů členit právo podle různých kritérií, a to se děje do současné doby. Je znám Kantův stesk, že není dosud obecně uznávaná definice práva a toto platí dodnes |
|
In this article I am considering the characteristics and status of financial law as a public law domain and the relation between tax law as a part of financial law, respectively public law on the one hand, and private law on the other hand. The matter is much more complex, when we take into account that the term law, as it is generally rather inaccurately used by the general public as well as by professionals, has no definition. Law is in the objective sense a set of applicable standards that are generally binding rules of conduct established or recognized and enforced by the state (or by the international community composed of states). Legal norms are characterized by formal certainty and are included in the official state-recognized sources of law. Likewise, not every claim or obligation has the nature of a legal right; sometimes it is only in the area of morality, ethics or the family rules etc. Also, the division of law into main branches has been created especially for the purpose of teaching and has no greater practical relevance. We have witnessed attempts to make divisions of law according to various criteria during approximately past three hundred years and it happens until now. Kant is also known for his laments for that there has not yet been any generally recognized definition of law and this remains true even today. |
Název |
Niekoľko úvah o prienikoch verejných a súkromných záujmov v oblasti daňovo-právnych vzťahov |
|
Several Considerations of the Conjunction of Public and Private Interests within the Field of Tax Law Relations |
Autor |
Prof. h. c. Prof. JUDr. Vladimír Babčák, CSc. |
Klíčová slova |
Záujem, verejný záujem, súkromný záujem, daňové právo, zdaňovanie a presadzovanie záujmov |
|
Interest, public interest, private interest, tax law, taxation and enforcement of interests |
Abstrakt |
Autor sa v článku zaoberá problematikou, ktorú predstavuje oblasť verejných a súkromných záujmov pri zdaňovaní. Ide teda o charakteristiku záujmov, ktoré presadzuje štát (verejné záujmy) a záujmov, ktoré sa snaží realizovať daňový subjekt v podobe súkromných záujmov v oblasti zdaňovania. Uvedená oblasť je veľmi aktuálnou a súčasne aj náročnou z hľadiska spracovania, vzhľadom na to, že záujmy vo všeobecnosti sú predmetom skúmania viacerých vedných disciplín, ako je napríklad psychológia, sociológia či pedagogika.
Pri spracovaní danej témy autor vychádzal zo základnej tézy, že dane sú nutným zlom na strane štátu a nanúteným bremenom u daňového subjektu. Vo všeobecnosti záujem charakterizuje ako špecifickú zameranosť osoby, jej sústredenú pozornosť na určitú vec, na určitú činnosť alebo na určité spoločenské vzťahy. V tomto smere konštatuje, že na vrchole diania v každej súčasnej spoločnosti sú politické záujmy a cez nich sa realizuje ekonomická moc v štáte. Samotnú politiku pritom chápe ako presadzovanie záujmov. V ďalších častiach článku hľadá autor odpovede na viaceré otázky týkajúce sa vzájomného prenikania (transformácie) verejných a súkromných záujmov do právnej regulácie daňových vzťahov. Zamýšľa sa pritom najmä nad problémom symbiotického pôsobenia verejných a súkromných záujmov v zdaňovaní
|
|
Author deals with the issue of public and private interests by taxation in this article. This is represented by the characteristics of interests, which are enforced by state (public interests) and interests which are under the constant try of realization by tax subject in the form of private interests within the field of taxation.
The abovementioned issue is current and demanding at the same time, considering the fact that these interests are in general the subject of research of more scientific disciplines, such as are psychology, sociology or pedagogy.
The main idea of the article, followed by author is that taxes are inevitable wrong from the state point of view and an obligatory burden from the point of view of tax subject.
Generally a concept of interests is defined by author as a specific focus of the person, with centered attention to a particular thing, to a particular activity or to particular social relations. With this respect author comes to a conclusion, that political interests represent the highest interests in the contemporary society through which economic power in the state is performed. The politics in itself may be simply understood as an enforcement of interests.
With the next parts of the article author seeks answers for many issues dealing with mutual conjunction (transformation) of public and private interests into legal regulation of tax relations. His thoughts are focused mainly on the issue of the symbiotic interaction of public and private interests by taxation. |
Název |
Právo veřejných výdajů v systému práva |
|
The Law of Public Expenditures in the Legal System |
Autor |
Prof. JUDr. Hana Marková, CSc. |
Klíčová slova |
Rozpočet, veřejný výdaj, dotace, transfer, sdílená daň |
|
Budget, public expenditure, subsidy, transfer, shared tax |
Abstrakt |
Ve společnosti roste objemu výdajů a tím dochází i k rozšiřování právní úpravy na úseku poskytování finančních prostředků z veřejných rozpočtů na vybrané oblasti veřejného sektoru. Zkoumání otázek rozpočtových výdajů zatím netvoří samostatnou součást finančního práva. Některé částky mohou být z pohledu jednoho veřejného rozpočtu výdajem, ale u jiného rozpočtu jsou příjmem (dotace). Právní úprava dotací, která je součástí zákonů o rozpočtových pravidlech, by si zasloužila samostatný zákon, který by řešil nejen hmotněprávní otázky, ale i otázky procesněprávní. |
|
The ongoing growth of expenditure in the society leads to an increasing volume of legislation in the area of funding from public budgets in a selected area of the public sector. Examination of issues of budgetary expenditure does not form an independent part of financial law yet. Some amounts may be viewed as an expense from the perspective of one public budget, as well as an income (subsidies) from another budget's perspective. Legislation of subsidies as a part of the law on budgetary rules deserves a separate law that would deal not only with substantive law issues, but also with issues of procedural law. |
Název |
Daňové právo a jeho vnímanie v právnom poriadku |
|
Tax Law and its Perception in Legal Order |
Autor |
doc. JUDr. Mária Bujňáková, CSc. |
Klíčová slova |
Daňové parvo, verejné parvo, daňový systém, daňová správa |
|
Tax law, public law, tax system, tax administration |
Abstrakt |
Autorka sa venuje postaveniu daňového práva ako samostatného odvetvia práva. Bližšie sú analyzované osobitné inštitúty daňového práva, jeho opodstatnenosť v právnom poriadku. Osobitná pozornosť je venovaná postaveniu daňového práva v právnom poriadku Slovenskej republiky. Článok je zameraný aj na problematiku večného dualizmu práva ako práva verejného a súkromného, pričom sa bližšie venuje vplyvom vybraných verejnoprávnych odvetví. Analyzuje inštitút dane, a to nielen z pohľadu práva, ale aj jeho ekonomický význam. Rozlišuje chápanie pojmov daňový systém, daňová správa a zdôvodňuje nevyhnutnosť daňového práva ako samostatného odvetvia práva, jeho vyčlenenie z práva finančného a zároveň vplyv daňového práva ako práva verejného na súkromné právo, najmä na tie odvetvia práva, ktoré považujeme za kodifikované a do značnej miery ich inštitúty ovplyvňuje daňové právo. |
|
The author examines the position of tax law as a separate branch of law. Specific institutes of tax law and the legitimacy of tax law within the legal order are deeper analysed. Special attention is paid to the position of tax law in the legal order of Slovak Republic. The paper is also focused on issues of eternal legal dualism of public and private law, while more attention is paid to the effects of assorted public law branches. It analyses the institute of tax not only from the legal point of view but also as regards its economic importance. Notions of “tax system” and “tax administration” are distinguished and the author emphasises the necessity to perceive the tax law as a separate branch of law, its exclusion from the financial law as well as the impact of tax law (as a branch of public law) on private law, especially those which are considered as codified and whose institutes are affected by tax law to a large extent. |
Název |
Veřejné zakázky na pomezí práva soukromého a veřejného |
|
Public Procurement on the Border of Public and Private Law |
Autor |
doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. |
Klíčová slova |
Veřejné zakázky, zadávání veřejných zakázek, veřejné právo, soukromé právo |
|
Public procurement, public procurement procedure, public law, private law |
Abstrakt |
Článek se zabývá specifickým souborem právních norem, který bývá označován jako právo veřejných zakázek. Důraz je kladen na vymezení práva veřejných zakázek a jeho vztah k ostatním právním oborům, zvláště k finančnímu právu. Zmíněny jsou základní instituty práva veřejných zakázek a dále ty, které mají vztah k finančnímu právu. Konečně jsou zhodnocena ustanovení nového zákona o zadávání veřejných zakázek upravující tzv. daňovou bezdlužnost a poplatek za podání podnětu k zahájení správního řízení. |
|
The article is concerned with a specific set of legal norms that is usually called public procurement law. A focus of the article is on the definition of public procurement law and its relationship to other branches of law, especially to financial law. The article deals with fundamental legal institutes of public procurement law and also with legal institutes with a relationship to financial law. Lastly, the author evaluates provisions of a new public procurement act which regulates tax indebtedness and the charge for filing a motion to commence proceeding. |
Název |
Verejnoprávne determinanty vkladových a úverových produktov |
|
Public-Law Determinants for Deposit and Credit Bank Products |
Autor |
doc. JUDr. Ľubomír Čunderlík, PhD. |
Klíčová slova |
Verejné právo, súkromné právo, bankové právo, bankové produkty |
|
Public law, private law, banking law, bank products |
Abstrakt |
V regulácii poskytovania bankových produktov sa nevyhnutne kombinujú súčasne súkromnoprávne a verejnoprávne aspekty. Z rôznych dôvodov sledujúcich verejný záujem sa čoraz intenzívnejšie - v dôsledku transpozície európskych noriem alebo národných legislatívnych iniciatív - do tradične súkromnoprávnej úpravy vkladov a úverov zavádza verejnoprávna metóda regulácie, a to prostredníctvom osobitnej právnej nadstavby. Tento jav by sme mohli označiť vo všeobecnosti za publicizáciu nástrojov bankového trhu, ktorá zväčšuje vzájomné prieniky v tradične vnútorne diferencovanom bankovom právo (právo bankových subjektov - právo bankového dohľadu - právo bankových obchodov). Článok poukazuje na uvedené trendy v optike recentnej finančnoprávnej regulácie a zdôrazňuje interdisciplinaritu súvisiacej terminológie. |
|
Within the regulation of bank products necessarily combine together private and public legal aspects. For various reasons, in pursuit of the public interest is (as a result of the transposition of European standards or national legislative initiatives) in traditionally private law provisions on credits and deposits increasingly introduced a public method of regulation, through specific legal provisions. This phenomenon increases mutual intersections in traditionally internally differentiated banking law (law of banking entities - banking supervision law - law of banking transactions). The article refers to the mentioned trends in optics of recent financial law regulation and emphasizes the interdisciplinary terminology. |
Název |
Právo finančního systému jako podobor finančního práva? |
|
Law of Financial System as a Sub-branch of Financial Law? |
Autor |
doc. JUDr. Michael Kohajda, Ph.D. |
Klíčová slova |
Finanční právo, finanční trh, finanční systém, právo finančního trhu, právo finančního systému |
|
Financial Law, Financial Markets, Financial System, Financial Markets Law, Financial System Law |
Abstrakt |
Tento článek pojednává o vnitřním členění finančního práva, které je dlouhodobě považováno za tradiční obor veřejného práva, do jednotlivých jeho podoborů. Zvláštní pozornost je věnována předmětu právní regulace, který je souhrnně označován za právo finančního trhu. Z hlediska možného aktuálního členění oboru finančního práva je pak zvažována oprávněnost označování části právní regulace finančního práva jako právo finančního systému. V článku je tak také analyzován obsah a definován samotný pojem finanční systém. |
|
The article is focused on a financial law as a branch of law, which is respected as one of traditional public law branches, and its subject and sub-branches. The main interest is put on legal regulation that is call as a financial market law in the Czech Republic. Moreover, the author deals with actual possible division of financial law branch of law into the financial system law sub-branch of law. Furthermore, the term of financial system itself is defined there as well. |
Název |
Soukromé a veřejné v kontextu chápání daňových subjektů |
|
Private and Public from the Perspective of the Taxpayer´s Definition |
Autor |
JUDr. Zdenka Papoušková, Ph.D., a JUDr. et Mgr. Taťána Špírková |
Klíčová slova |
Soukromé právo, daňové právo, daňový subjekt, daňový řád |
|
Private law, tax law, taxpayer, tax code |
Abstrakt |
Tento článek se v první části zaměřuje na vztah soukromého práva a práva daňového, a to z ústavněprávního pohledu. Autorky se následně podrobněji zaměřují na vliv práva soukromého v rámci vymezení daňového subjektu dle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. Článek poukazuje na relativizaci dualismu soukromého a veřejného práva a hodnotí průniky soukromého a veřejného práva ve zvolené oblasti. |
|
This article is focused on the relationship between private law and tax law. The attention is paid to the constitutional principles controlling the tax law. This article is also focused on the impact of private law within the definition of the tax subject under Act No. 280/2009 Coll., The Tax Code. The article deals with relationship between private and public law, their mutual relations and joint institutes to highlight the relatively high degree of interconnection between the private and public law. |
Název |
Problematika výkladu pojmu nemovitá věc v harmonizované právní úpravě DPH |
|
Interpretation of Term “Immovable Property” in Harmonized Regulation of VAT |
Autor |
JUDr. Tomáš Sejkora |
Klíčová slova |
DPH, nemovitá věc, předmět daně, princip jednoty právního řádu |
|
VAT, immovable property, object of taxation, principle of uniformity of legal system |
Abstrakt |
Tento článek pojednává o problematice výkladu pojmu nemovitá věc v harmonizované oblasti DPH. Cílem tohoto článku však není poskytnout čtenáři konkrétní definici pojmu nemovitá věc v právní úpravě DPH, nýbrž nastínit jednotlivá východiska, která se do vymezení tohoto pojmu nezbytně promítají. Prvním východiskem, které autor zmiňuje, je samotný vztah soukromého a veřejného práva, z něhož by bylo možno vyvodit použitelnost jednotlivých definic právních pojmů napříč těmito dvěma oblastmi práva. Dalším východiskem je faktický obsah termínu předmět daně, jež je sice termínem daňového práva, které ho v konkrétních případech vždy vymezuje, ale vždy lze pro takový předmět daně nalézt soukromoprávní ekvivalent neboli právní skutečnost, jak ji vymezuje občanský zákoník. Posledním kritériem je uplatňování zásady jednotnosti právního řádu, a to zejména s ohledem na členství České republiky v Evropské unii. Na základě shrnutí východisek je závěrem diskutováno možné převzetí soukromoprávní definice pojmu nemovitá věc do zákona o DPH. |
|
This article is focused on the issue of the interpretation of the term “immovable property” as the term used by the regulation of VAT. The aim of the author of this article is not provide a particular definition of the term “immovable property” for the regulation of VAT but to point out the relevant grounds which can affect the definition of this term for the purposes of the VAT. The first ground mentioned by the author is the relation between civil and public law itself pursuant to which could be deduced the applicability of the terms from civil law in public law. Second ground is devoted to the analysis of the factual content of the term “object of taxation”. The object of taxation is the term of tax law but it is possible to find out the relevant equivalent for it in the civil law. The last ground is the principle of the uniformity of the system of law. However, this principle must be perceived from the perspective of the membership of the Czech Republic in the European Union. Therefore, it is questionable if the reception of the term “immovable property” so far as it is defined by the Czech civil law was the right legislative measure. |
Název |
Soukromoprávní a veřejnoprávní nástroje ochrany adresáta investičních služeb |
|
Instruments of Protection of Investment Services Addressee: Private law and Public law |
Autor |
JUDr. Martin Hobza |
Klíčová slova |
Investiční služby, pravidla jednání se zákazníky, povinnost nahradit škodu |
|
Investment services, conduct of business rules, liability to damages |
Abstrakt |
Článek je věnován vybraným právním nástrojům, sloužícím k ochraně investora jako příjemce investičních služeb a jejich vzájemným vztahům. Pozornost bude zaměřena jednak na nástroje svoji povahou veřejnoprávní, jednak na nástroje soukromoprávní, konkrétně institut povinnosti nahradit škodu způsobenou informací nebo radou dle občanského zákoníku v souvislosti s poskytováním investičních služeb. Článek se pokusí odpovědět na otázku, nakolik jsou samotná stávající veřejnoprávní opatření schopna zajistit vysokou míru ochrany investora a nakolik může k jejich efektivitě přispět soukromé právo. Článek vychází z hypotézy, že současná objemná finančněprávní regulace není doprovázena dostatečně efektivními soukromoprávními nástroji, přičemž tato skutečnost může negativně dopadat na odvětví poskytování investičních služeb jako celek. |
|
The paper is devoted to selected legal instruments designed to protect investors as recipients of investment services and their mutual relations. Attention will be focused both on instruments of public law and of private law, namely on the liability to damages caused by an information or advice under the Civil Code in connection with the provision of investment services. The paper attempts to answer the question to what extent are the existing instruments of public law capable to ensure a high level of investor protection and to what extent the private law can contribute to their effectiveness. The paper is based on the hypothesis that the current extensive legal regulation is not accompanied by sufficiently effective instruments of private law, and this fact can have a negative impact on the investment services industry as a whole. |
Název |
Relevance finančního práva k jiným právním odvětvím |
|
The Relationship of the Financial Law to Other Legal Branches |
Autor |
JUDr. Petra Jánošíková, Ph.D. |
Klíčová slova |
Finanční právo; finance; zdravotnické právo; veřejné zdravotnictví; veřejné zdravotní pojištění; financování zdravotnictví |
|
Financial law; finance; health law; public health; public health insurance; financing of health care |
Abstrakt |
Stať se zabývá vztahem finančního práva k jiným právním odvětvím a oborům, kde se zaměřuje na vztah ke zdravotnickému právu a veřejnému zdravotnictví. Analyzuje jednotlivé možnosti financování a nastiňuje možnosti a význam finančního práva v těchto odvětvích. |
|
The article deals with the relationship of the financial law to other legal sectors and branches, where it focuses on the relationship with the health law and public health. Article analyzes the individual financing options and outlines the options and the importance of financial law in these branches. |
Název |
Právní principy jako kritérium veřejnoprávního charakteru finančního práva |
|
Legal Principles as a Criterion of the Public Law Character of Financial Law |
Autor |
JUDr. Jakub Vojtěch |
Klíčová slova |
Finanční právo, právní principy, publicizace, privatizace |
|
Financial law, legal principles, publicization, privatization |
Abstrakt |
Předmětem článku je úvaha nad veřejnoprávní povahou finančního práva při zohlednění problémů spojených s vymezením právních principů zejména jeho obecné části, navíc za neustále probíhajícího procesu publicizace a privatizace objektivního práva a trendu relativizace rozlišování na právo soukromé a právo veřejné. Finanční právo by se jako samostatné právní odvětví mělo vyznačovat vedle specifického předmětu právní regulace rovněž schopností vytvářet vlastní obecnou část právní úpravy s vlastními právními principy. S ohledem na skutečnost, že se finanční právo vydělilo z typicky veřejnoprávního odvětví, tj. práva správního, je otázkou, jaké vlastní právní principy a jakého druhu vygenerovalo zejména v rámci své obecné části. Zatímco vymezení právních principů typických pro jednotlivá pododvětví fiskální i nefiskální oblasti finančního práva nepředstavuje v teorii finančního práva větší problémy, tak vymezení průřezových právních principů společných pro finanční právo jako celek vyvolává mnohem větší obtíže. |
|
The subject of this paper is a reflection on the public law character of financial law while taking into account the problems associated with defining the legal principles in particular of its general part, and in addition, under a constantly ongoing process of privatization and publicization of objective law and under the trend of relativizing the differences between private law and public law. Financial law as any other separate branch of law should be characterized by a specific subject matter of legal regulation and also by the ability to generate its own general part with a set of its own legal principles. Given the fact that financial law has separated from a typically public law domain, i.e. administrative law, the question is, what are the financial law principles and of what kind, particularly in its general part. While identification of the legal principles typical for the special fields of both fiscal and non-fiscal part of financial law poses no major difficulty in the theory of financial law, determining the systemic general principles common to financial law as a whole raises a much bigger problem. |
Název |
Právo na soukromí v kontextu správy daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění |
|
Right to Privacy in the Context of Administration of Taxes, Fees and Other Similar Monetary Payments |
Autor |
Mgr. Michal Tuláček |
Klíčová slova |
Soukromí daňových subjektů, správa daní |
|
Privacy of tax subjects, tax administration |
Abstrakt |
Tématem článku je kolize práva na ochranu soukromí daňových subjektů a zájmu státu na řádném stanovení daní. Po vymezení pojmu soukromí jsou představeny důvody pro zásahy správce daně do soukromí daňových subjektů. Článek se zaměřuje na prostředky obsažené v daňovém řádu, na oblast mezinárodní spolupráce při správě daní a dále na nové prostředky masivního sběru dat, konkrétně evidenci tržeb a souhrnné a kontrolní hlášení. U jednotlivých zásahů do soukromí je vyloženo, jaké pro ně existují důvody a zda je daný prostředek slučitelný s ochranou soukromí, jak vyplývá z ústavního pořádku. |
|
The topic of this article deals with a collision of the right to protect the privacy of tax subjects and the government interest in proper tax assessment. After defining the term privacy, there are introduced reasons for the intervention of the tax administrator into the privacy of tax subjects. The article is focused on means included in the tax code, on an area of international cooperation with tax management and finally on new means of massive data collection, specifically cash payment records and recapitulative and reporting statements. With every breach into privacy, it is interpreted what reason there is for it and if the given means is compatible with the privacy protection as the constitutional order implies. |
Název |
Finanční arbitr - jeho postavení a role ve finančním právu |
|
The Financial Arbiter – Its Status and Role in Financial Law |
Autor |
JUDr. Roman Vybíral, Ph.D. |
Klíčová slova |
Finanční arbitr, finanční právo, veřejné právo, soukromé právo |
|
Financial arbitrator, financial law, public law, private law |
Abstrakt |
Článek se zabývá vybranými aktuálními otázkami ohledně postavení finančního arbitra v České republice. Institut finančního arbitra je zkoumán z hlediska rozsahu jeho působnosti
a specializace, dále je pozornost věnována problematice bezplatnosti a rychlosti řízení, na závěr je pojednáno o otázce přezkumu vydávaných nálezů, a to jak v rámci vnitřního přezkumu samotným finančním arbitrem, tak v rámci přezkumu soudního. V závěru jsou nastíněny další vybrané problematické aspekty činnosti finančního arbitra.
|
|
The article deals with selected current issues regarding the status of the Financial Arbiter in the Czech Republic. The Financial Arbiter is examined in terms of its competence and specialization, the attention is then paid to the selected issues of the procedure which are absence of charges and its speed. At the end, the review of decisions issued is discussed, both in the context of internal review as well as in the context of judicial review. The conclusion outlines some other problematic aspects of the activities of the Financial Arbiter. |
Název |
Harmonizace přímého zdanění v Evropské unii |
|
Harmonization of Direct Taxation within the European Union |
Autor |
JUDr. Aneta Vondráčková |
Klíčová slova |
Harmonizace daní, společný konsolidovaný základ daně z příjmů právnických osob, daňové právo, Evropská unie |
|
Tax harmonization, Common Consolidated Tax Base, tax law, European Union |
Abstrakt |
Harmonizace daní z příjmů představuje v Evropské unii dlouhodobě palčivý problém. Tento článek bude věnován vybraným iniciativám v této oblasti harmonizace. Primárně bude pojednáno o konceptu společného konsolidovaného základu daně z příjmů právnických osob, kladoucí si za cíl vytvořit zcela nový systém zdanění právnických osob existující paralelně vedle národních daňových systémů. Jeho první konkrétní návrh byl představen v roce 2011, avšak k jeho faktické realizaci nedošlo. Myšlenka jeho zavedení byla v nedávné době v souvislosti s vydáním Akčního plánu Komise pro spravedlivé a efektivní zdanění firem obnovena. Cílem toho článku je zhodnotit současné návrhy a jejich schopnost dosáhnout harmonizované právní úpravy této oblasti v členských státech. |
|
Harmonization of direct income taxes within the European Union represents a long term problem. This article contribution will focus on the selected initiatives in the field of harmonization of direct income taxes. Primarily it will be discussed the concept of a common consolidated corporate tax base, which tries to create a completely new system of corporate taxation existing next to the national tax systems. Its first concrete proposal was introduced in 2011, but it was not realized. The idea of its establishment was recently recovered in connection with the publication of the Commission Action Plan for fair and effective taxation of companies. The aim of this article is to evaluate the current proposals and their ability to achieve harmonized legislation in this area Member States |
Název |
Vybraná ustanovení nového občanského zákoníku ve světle práva kapitálového trhu |
|
Selected Provisions of the New Civil Code in the Light of the Capital Market Law |
Autor |
Mgr. et Mgr. Luboš Mazanec |
Klíčová slova |
Kapitálový trh, občanský zákoník, soukromé právo, veřejné právo, zákon o podnikání na kapitálovém trhu |
|
Capital market, Civil Code, Private law, Public law, Act on Capital Market Undertakings |
Abstrakt |
Fundamentální význam hlavního kodexu českého soukromého práva, zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, pro fungování kapitálového trhu je neoddiskutovatelný. Ne vždycky je ovšem vztah tohoto kodexu k normám, které upravují fungování kapitálového trhu, bezproblémový. V tomto článku se budeme zabývat vztahem vybraných ustanovení občanského zákoníku a vybraných ustanovení předpisů upravujících fungování kapitálového trhu, respektive objektivně existujícím interpretačním nejasnostem či přímo vzájemné kolizi obou uvedených skupin norem. Cílem článku je přitom nejen identifikovat existující problematická místa, ale rovněž poskytnout pohled de lege ferenda a v případě, kdy to bude možné, navrhnout možnou interpretaci příslušných ustanovení občanského zákoníku v daném kontextu, či případné zpřesnění obsahu předmětných ustanovení. |
|
Fundamental importance of the most important code of the Czech civil law, the Act No. 89/2012 Coll., Civil Code, for a good function of the capital market cannot be a subject of discussion. The relationship between this code and the rules governing the capital market is not without any problems. This contribution focuses on the relationship between some selected provisions of the Civil Code and of the relevant laws regulating the functioning of the capital market, but also to the objectively existing interpretative ambiguities or even collisions of both groups or rules and regulations. The aim of this contribution is to identify particular problems and also to provide the de lege ferenda view. If possible, the alternative interpretation of the respective provisions of the Civil Code will be also suggested, as well as the possible improvement and changes to the respective provision. |
Název |
Vymezení účetního/bilančního práva |
|
The Definition of Accounting Law |
Autor |
Mgr. Ing. Dana Bárková, Ph.D. |
Klíčová slova |
Účetnictví, právo, účetní/bilanční právo, vzdělávání |
|
accounting, law, accounting law, education |
Abstrakt |
Článek se zabývá vztahem účetnictví a práva, vymezuje oblasti veřejného i soukromého práva, které souvisejí s účetnictvím. Kromě právní úpravy účetnictví samotného jde o právní úpravu profesí, které se zabývají účetnictvím a jeho ověřováním, je třeba zohlednit i vazby na právo finanční, trestní, právo sociálního zabezpečení, právo občanské, obchodní a pracovní. Na základě tohoto vymezení se autorka pokouší definovat podobor účetního/bilančního práva a uvádí příklad výuky předmětu, který je na tomto pojetí založen. |
|
The paper deals with the relations of accounting and law, it determines area of both private and public law that relate to accounting. These are legal acts regulating accounting itself, legislation regulating professions connected with accounting, financial reporting and its audit; there are links of accounting to financial law, penal law, law of social security, civil law, commercial law, labour law. Based on that survey, the author tries to define the sub-discipline of accounting/balance law, and gives an example of a course that is already taught and is based on this approach. |
Název |
Veřejnoprávní regulace online hazardních her nejen z pohledu zákona o hazardních hrách – hlavní principy a zbývající otazníky kolem nové regulace online hazardních her |
|
On Regulation of Online Gambling Not Only from the Gambling Act´s Perspective – Main Principles and the Rest of Questions Regarding Online Gambling Regulation |
Autor |
Mgr. Jan Řehola a Mgr. Václav Ulrich |
Klíčová slova |
Online hazardní hry, regulace, registrace a ochrana hráčů, AML |
|
Online gambling, Regulation, Registration and protection of players, AML |
Abstrakt |
Článek pojednává o základních východiscích veřejnoprávní regulace online hazardních her, přičemž se na tento fenomén dívá nejen z pohledu zákona o hazardních hrách, ale mimo jiné také z pohledu zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Jde o velmi aktuální téma, a to především s ohledem na skutečnost, že Česká republika přijala v tomto roce nejen zcela nový zákon o hazardních hrách, ale také významnou novelu AML zákona.
Po obecném úvodu jsou rozebrány otázky týkající se východisek nové právní úpravy. Zvláštní pozornost je pak v následujících kapitolách věnována zejména otázkám souvisejícím s registrací a ochranou hráčů online hazardních her. Důraz je kladen na rozpornost právních úprav obsažených v obou diskutovaných veřejnoprávních předpisech, která může v konečném důsledku představovat významnou překážku pro úspěšné spuštění nové regulace online hazardních her v České republice.
|
|
This article discusses the basic starting points for regulation of online gambling in the Czech Republic. This phenomenon is described not only from the perspective of the new Gaming Act, but also from the perspective of the new AML regulation. Considering the fact that the Czech Republic has this year adopted not only completely new Gambling Act, but also an important amendment to the existing AML Act, it can be concluded that topic of this article is very actual.
After a general introduction questions describing basic principles of new regulation are discussed. Particular attention is given to issues related to the registration and protection of online gambling players. Specific emphasis is given to inconsistency of rules set by new Gambling Act and amendment to existing AML Act, which may pose a significant obstacle to the successful launch of the new regulatory framework of online gambling in the Czech Republic.
|
Název |
Transatlantic Trade and Investment Treaty in the Light of the Newly Proposed Dispute Settlement System |
Autor |
Mgr. Vít kropjok |
Klíčová slova |
Transatlantické Obchodní a Investiční Partnerství, Evropská Unie, Ochrana Investic, Systém Soudního řešení Sporů |
|
Transatlantic Trade and Investment Partnership, European Union, Investment protection, Investment Court System |
Abstrakt |
Transatlantické Obchodní a Investiční Partnerství si klade za cíl odstranit obchodní a tržní rozdíly a především vést k vyšší kompetitivnosti a svobodě na trzích ve Spojených státech a Evropské unii. S ohledem na hlavní cíle partnerství, tedy liberalizace obchodu a podnikání, kritici předvídají, že toto ve spojení s navrhovaným systémem pro řešení sporů povede k posílení moci korporací na úkor vlád a spotřebitelů. Uvedené strany dohody přišly s dvěma konkurenčními návrhy, konkrétně se soudním systémem řešení sporů a se systémem mimosoudního řešení sporů. Článek v krátkosti zhodnotí oba uvedené návrhy, stejně jako jejich výhody a slabiny. |
|
The Transatlantic Trade and Investment Treaty is meant to ablate trans-Atlantic trade and financial market idiosyncrasies and foremost lead to a higher competitiveness and liberty within the United State and European Union. Accordingly, since the main purpose of the treaty is to liberalize trade and business, the critics are conjuring that the future liberalization under the TTIP and especially the proposed dispute settlement system will create alleviate corporate power to the detriment of governments and consumers. The respective parties have come up with two competing proposals, namely the Investment Court System and the Investor to State Dispute Settlement System. The paper briefly looks at the proposals and evaluates their potential strengths and weaknesses. |